Isnin, 22 Disember 2014

Cara-Cara Respon Terhadap Cacian & Makian Orang

ok...wassup2...ok for this time aku nak kongsi dengan korang cara2 untuk respon terhadap caci maki orang...well biasalah manusia mana ada yang sempurna,ye dak...

Kita juga ada menerima cacian dan cercaan daripada manusia yang kurang waras atau yang memang tidak menyukai kita.Kadangkala,perkara yang kita buat bukannya salah,malah langsung tidak menyusahkan dan melibatkan orang lain,tetapi kita terpaksa menerima kritikan yang pedas ataupun mendengar kata-kata yang tidak menyenangkan.Lumrah hidup bukannya semua orang suka pada kita.Di sini aku menyarankan agar kita:
  1. 1.     Berwaspada terhadap apa yang mereka katakan
  2. 2.    Jangan berasa tergugat jiwa dan raga dengan hanya mendengar setiap kata2 yang menghiris jiwa sehingga kita lemah dan tiada semangat untuk melakukan sesuatu yang baik.Sedaya upaya kita kuatkan jiwa mendengar setiap cemuhan dan kritikan mereka.Mulut manusia mana boleh ditutup,lainlah mulut tempayan,itupun kalau airnya penuh di dalam tempayan,akan melimpah keluar jua.
  3. 3.    Jawab kritikan mereka dengan menunjukkan akhlak yang baik.
  4. 4.    Jangan rasa tertekan dengan setiap kritikan mereka,jangan layan usaha2 mereka untuk menjatuhkan kita.Jadilah seorang yang hebat dalam kalangan orang yang hebat,sebaik-baik orang yang baik akan dimuliakan.Jangan terpengaruh dengan setiap kritikan pedas yang menggugat dan merosakkan jiwa kita.Jadikan jiwa kita kental dan lapang dada dalam menghadapi segala cabaran dan takdir yang menimpa kita.Percaya teguh kepada Qada’ dan Qadar yang sudaah ditentukan-Rukun iman ke6 yang wajib kita percaya sepenuhnya…….
P/S:masing2 dah besar jadi tidak perlulah bertelagah dan main tarik2 rambut...

Tiada ulasan: