Jumaat, 6 Mac 2015

My life as a form 4 science student

Sepatutnya dalam entri yang lepas aku cerita pasal study aku sekarang ni tapi dah melalut sampai  ke laut merah....
aku budak aliran sains...gambar ni takde kena mengena dengan apa2 pon...so abaikan

ok,bagi aku berada dalam form 4 ni takdelah heaven mana macam yang aku nampak senior2 aku dulu..kena struggle untuk SPM start dari sekarang sebab each year SPM becoming more tough...with KBATS,HOTS questions,amali,presentations,orals,assigments ang etc...kalau ada sesiapa yang dah habis sekoalha menengah tu tak percaya dan tak tahu pasal istilah2 yang aku gunakan tu sila tanya adik2 anda atau tanya Mr.Google.....setiap benda2 ni ada menyumbangkan markah dalam paper SPM...dan kau kena start buat benda ni masa form 4...MAMPOSSSS....


nasib baik laa aku dapat subjek elektif yang aku suka....sekarang aku tengah prepare untuk next coming exam that is just around the corner from this sec...dengan cikgu yang asyik absent,cikgu yang mengajar laju although we've said that we don't understand and just continue teaching like we never said anything...ok this terrible...but there also a few teachers that are actually quite good when teaching...but the others ke laut....aku bukan nak kutuk cikgu ke apa tetapi sekarang ni bagi aku sistem pendidikan negara kita tengah kucar kacir...yes I admit that most of the teachers nowadays are really stress dengan sistem yang ada sekarang ni tapi kenalah faham walaupon kami ni klusters school students tak sememstinya kami ni genius atau already know the subject that they teach...kami ni manusia biasa....walaupon aku tahu cikgu2 yang aku maksudkan tak baca blog aku ni,tapi aku tetap nak tulis kat sini....kalau subjek yang cikgu2 ni ajar just subjek biasa macam sivik/PJK aku tak kesah sangat tapi kalau yang diaorang ajar tu fizik,B.Malaysia/subjek2 teras lain macam mana..tak ke lingkup....

Jadi solutionnnya aku dengan abang aku terpaksa buat revision or the simplest way is studying by ourselves....aku berharap sangat cikgu yang aku maksudkan dekat atas tu tukar cara dia mengajar...aku ada gak pergi tuition classes dan yang aku agak suak dengan cikgu2 tuition ni ialah dorang mengajar kita dengan sangat jelas dan bagi banyak handout and exercises untuk kita fahamkan lagi apa yang diajar...kiranya berbaloilah jugak kalau bayar mahal2....sekarang ni tuition untuk satu subjek upper form purata harganya ialah RM 70 -RM100...aku tak tahulaj dekat tempat lain macam mana....abang aku yang sulong lebih suka upah private tutor tapi aku dengan abang aku yang second lebih suka pergi tuition class...mungkin sebab bagi kita orang tuition class biasa pon dah mencukupi daripada private tutor yang harganya untuk satu subjek ialah RM400++SEBULAN...

Aku tahu guru adalah kerja yang mulia...dan memang respect giler dengan para guru ni.....ini hanyalah pendapat mengenai beberapa oarang guru di sekolah aku...but about another school aku malas nak ambil port sangat...

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Budak SMS ke??
Haha, cikgu kat sekolah aku dulu pun mcm tu.. Biasa lah tu.. baidewai, Subjek sains tulen xde lah truk sngt kalau kau enjoy study.. Tapi kalau kau xminat mmg hampehh lah..